Deus s’est mortu! [l’annuncio della morte di Dio, Nietzsche bortau in sardu]

125.
S’òmini macu. – Eis intèndiu de cussu òmini macu chi iat allutu una làntia a sa luxi crara de a mangianu, iat cutu a su mercau e si fiat postu a tzerriai chentze si firmai: “Circu a Deus! Circu a Deus!”. E poita pròpiu inguni ddui fiant meda de is cussus chi no crejant in Deus, ddus iat fatus arriri. “S’est fortzis pèrdiu?” iat nau unu. “S’est pèrdiu cumenti a unu pipiu?” iat nau un àteru. “O est cuau beni beni? Timit a nosu? S’est imbarcau? Est disterrau?” – tzerriant e arriiant fendi carraxu mannu. Su macu iat brincau in mesu a issus e ddus iat infrissaus cun sa mirada: “Innui si nd’est andau Deus? – iat tzerriau – si ddu bollu nai! Seus stètius nosus a ddu bociri: bosàterus e deu! Seus nosus etotu is assassinus de issu! Ma cumenti eus fatu custu? Cumenti eus pòtziu sbudiai su mari bufendiddu fintzas a s’ùrtimu stìddiu? Chi s’at donau sa spòngia po allichidiri s’interu orizonti? Ita eus fatu, a sciolli custa terra de is cadenas de su soli suu? Innui est chi si movit ora? Innui est chi s’eus a movi? A i-largu de totu is solis? No est su nostu unu eternu sperefundai? E de a palas, e de su costau, e a in antis, de totu is alas? Esistit ancora unu artu e unu bàsciu? No seus fortzis bagamundendi truessendi unu infiniu nudda? No sulat in pitzus de nosus su spàtziu sbuidu? No s’est fatu prus fridu? Non sighit a benni sa noti, sèmpiri prus noti? No depeus allui làntias a su mangianu? De is sciarrocus chi faint is interramortus in s’interi chi interrant a Deus, no intendeus nudda duncas? No fragaus ancora su fragu de su divinu pudescimentu?
Fintzas is deus s’arruinant! Deus s’est mortu! Deus abarrat mortu! E nosu dd’eus bociu! Cumenti s’eus a consolai nosus, assassinus de totu is assassinus? Cantu de prus sacru e de prus possenti su mundu teniat fintzas a oi, s’est svenau a suta de is corteddus nostus; chini at a allichidiri de nosus custu sànguni? Cun cali àcua s’eus a podi sciacuai? Cali ritus scuntadoris, cali giogus sacrus eus a depi imbentai? No est tropu mannu, po nosu, sa mannària de custa atzioni? No depeus nosus etotu diventai deus, po parri a su mancu dìnnius de issa? Mai nc’est stètia un’atzioni prus manna: totu is chi ant a benni pustis de nosus ant a essi, in virtudi de custa atzioni, a una stòria prus manna de cantu funt mai stètias totu is stòrias fintzas a oi!”. A custu puntu su macu si fiat citiu, e iat postu sa mirada a is ascurtadoris suus: issus puru fiant citius e ddu castiant spantaus. A s’acabu iat ghetau a terra sa làntia chi si fiat arrogada in acodeddus e si fiat studada. “Bengu tropu chitzi – iat sighiu – no est ancora su tempus miu. Custu eventu mannu est ancora po sa ‘ia e est caminendi sei sei: no est ancora arribau fintzas a is origas de is òminis.
Lampus e tronus bolint tempus, sa luxi de is stendalis bolit tempus, is atzionis bolint tempus, fintzas a pustis chi funt cumprias, poita chi siant bias e ascurtadas. Cust’atzioni est ancora sèmpiri prus a i largu de issus de is prus stendalis a i largu: Epuru funt issus chi dd’ant cumpriu!”. Si contat ancora chi s’òmini macu fiat brintau cun prepotèntiza, cussa dii etotu, in medas crèsias e apat intonau su  Requiem aeternam Deo suu. Bogau a foras e interrogau, narant ca iat arrespustu sceti in custa inevitàbili manera: “ Ita funt oi ancora custas crèsias àterus ca fossus e losas de Deus?”.

F. Nietzsche, La gaia scienza, aforisma 125I

Imàgini criada cun AI

125. L’uomo folle. – Avete sentito di quel folle uomo che accese una lanterna alla chiara luce del mattino, corse al mercato e si mise a gridare incessantemente: “Cerco Dio! Cerco Dio!”. E poiché proprio là si trovavano raccolti molti di quelli che non credevano in Dio, suscitò grandi risa. “È forse perduto?” disse uno. “Si è perduto come un bambino?” fece un altro. “Oppure sta ben nascosto? Ha paura di noi? Si è imbarcato? È emigrato?” – gridavano e ridevano in una gran confusione. Il folle uomo balzò in mezzo a loro e li trapassò con i suoi sguardi: “Dove se n’è andato Dio? – gridò – ve lo voglio dire! Siamo stati noi ad ucciderlo: voi e io! Siamo noi tutti i suoi assassini! Ma come abbiamo fatto questo? Come potemmo vuotare il mare bevendolo fino all’ultima goccia? Chi ci dètte la spugna per strusciar via l’intero orizzonte? Che mai facemmo, a sciogliere questa terra dalla catena del suo sole? Dov’è che si muove ora? Dov’è che ci moviamo noi? Via da tutti i soli? Non è il nostro un eterno precipitare? E all’indietro, di fianco, in avanti, da tutti i lati? Esiste ancora un alto e un basso? Non stiamo forse vagando come attraverso un infinito nulla? Non alita su di noi lo spazio vuoto? Non si è fatto piú freddo? Non seguita a venire notte, sempre piú notte? Non dobbiamo accendere lanterne la mattina? Dello strepito che fanno i becchini mentre seppelliscono Dio, non udiamo dunque nulla? Non fiutiamo ancora il lezzo della divina putrefazione? Anche gli dèi si decompongono! Dio è morto! Dio resta morto! E noi lo abbiamo ucciso! Come ci consoleremo noi, gli assassini di tutti gli assassini? Quanto di piú sacro e di piú possente il mondo possedeva fino ad oggi, si è dissanguato sotto i nostri coltelli; chi detergerà da noi questo sangue? Con quale acqua potremmo noi lavarci? Quali riti espiatòri, quali giochi sacri dovremo noi inventare? Non è troppo grande, per noi, la grandezza di questa azione? Non dobbiamo noi stessi diventare dèi, per apparire almeno degni di essa? Non ci fu mai un’azione piú grande: tutti coloro che verranno dopo di noi apparterranno, in virtú di questa azione, ad una storia piú alta di quanto mai siano state tutte le storie fino ad oggi!”. A questo punto il folle uomo tacque, e rivolse di nuovo lo sguardo sui suoi ascoltatori: anch’essi tacevano e lo guardavano stupiti. Finalmente gettò a terra la sua lanterna che andò in frantumi e si spense. “Vengo troppo presto – proseguí – non è ancora il mio tempo. Questo enorme avvenimento è ancora per strada e sta facendo il suo cammino: non è ancora arrivato fino alle orecchie degli uomini. Fulmine e tuono vogliono tempo, il lume delle costellazioni vuole tempo, le azioni vogliono tempo, anche dopo essere state compiute, perché siano vedute e ascoltate. Quest’azione è ancora sempre piú lontana da loro delle piú lontane costellazioni: eppure son loro che l’hanno compiuta!”. Si racconta ancora che l’uomo folle abbia fatto irruzione, quello stesso giorno, in diverse chiese e quivi abbia intonato il suo Requiem aeternam Deo. Cacciatone fuori e interrogato, si dice che si fosse limitato a rispondere invariabilmente in questo modo: “Che altro sono ancora queste chiese, se non le fosse e i sepolcri di Dio?”.

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